Fanø frister med frisk vejr, fængende kultur, frejdige folk og fantastisk spændende historie.

Fra Fanø  Sejlklub

27. april 2016

Er der basis for at prøve noget nyt på sommersejladsen, kan en tur til det danske vadehav stærkt anbefales.  Her kan Tidevandets stadige påvirkning af området klart fornemmes. I dette farvand bliver navigatørens evner for sikker navigation og manøvrering til stadighed testet, og med mindre man er ejer af et fladbundet fartøj, en katamaran eller anden type, der kan stå oprejst under grundstødninger, er det absolut en god taktik at forcere usikre områder på stigende vand, da man derved har mulighed for at komme flot og sejle samme vej tilbage som man kom fra, ifald en grundstødning bliver resultatet af ekspeditionen.

Virker det mon ikke som en appetitvækker og en udfordring?

I den nordlige del af Vadehavet, som nu er nationalpark og anerkendt af Unesco, ligger Fanø ganske fortrinlig, hvad enten man er selvsejlende eller ankommer med 12 min færgesejlads.  I den nordlige del af øen findes den største by Nordby, som emmer af historie og kultur. I den nordlige ende af byen – få min. gang fra færgelejet starter turen eget lovende med et bageri/konditori med lækkert brød og kager samt fristelser til madpakken.  Her kan man nyde en kop kaffe med tilbehør. Godt hundrede meter længere henne ad Hovedgaden kan byen – i forhold til sin størrelse- byde på en stor og indbydende slagterbutik med et lækkert og meget bredspektret udvalg af delikatesser. Rundt omkring på øen er der et varieret og spændende udvalg af butikker, cafeer, hoteller, supermarkeder og sågar også en teknisk opdateret og charmerende foreningsdrevet biograf, der er med på at vise de nyeste fim.  Søfarts- og dragtmuseet, som fremtræder i en ny renoveret udgave, fortæller på fængende vis om øens stolthed indenfor verdensom-spændende søfart.  Drop ind, nyd den flotte udstilling og tag et smut omkring sejlmagerværkstedet for at arbejde med tovværk som sømanden i fordums tid brugte megen tid på.

Er der god tid bør man ikke snyde sig selv for at tage en tur til Sønderho i den sydlige ende af øen.  Turen dertil er naturmæssigt en stor og varierende oplevelse.  Sønderho var oprindeligt øens centrum for skibs-bygning og skibsfart. Nu er der kun de flotte og velholdte huse tilbage men den fordums maritime storhed fonemmes klart, når man bevæger sig rundt i byen. Man bør tillade sig selv at vende op omkring båken, hvis forgænger i sin tid viste skibene vej til Sønderho.  Når man skuer ud over vadehavet og stranden, kan det være svært i dag at forestille sig, at skibene dengang kunne anduve Sønderho. Også her vidner det om den massive indvirkning på området, som tidevandsstrømmen har.   Sønderho har ligeledes spændende butikker og serveringssteder at byde på og søger man ravsmykker er både Sønderho og Nordby det rette sted at finde imponerende ravkunst. Er man mere til selv at lede efter det rå rav er stranden, som byder sig til fra ord til syd, det helt rigtige sted at lede.

Søfart er der ikke meget tilbage af i dag. Navigationsskolen og søfartsskolen har ret vemodigt men heldigvis fået en anden for øen ganske vigtig funktion som lægehus og sundhedshus.  Det er nu kun Fanø Roklub, Everten Rebekka og Fanø Sejlklub, der kan tilbyde undervisning på det våde element, og det værner de tre foreninger til stadighed om.

Den nedsænkede del af Langeliniestrækningen mellem færgelejet og lystbådehavnen er med en passende affendring god at fortøje ved, men det skal bemærkes, at det ikke er muligt at få vand eller strøm her, og toiletfaciliteter samt affaldsstation forefindes i og ved sejlklubbens hus.

I lystbådehavnen som ejes af Fanø Kommune og lejes af Fanø Sejlklub kan man især i disse år meget let opleve tidevandsstrømmens indvirkning på havnebassinet.  Højvandet skjuler de store mængder sediment, som tilføres af tidevandet, hvorimod havnebassinet er næsten tørt ved ebbe. Havnen bør besejles max 2 timer før og efter flodtidspunktet, og ejere af både med dybgang over 1.5 meter bør forhøre sig hos sejl-klubbens medlemmer før anduvning af havnen.  En båkelinie viser vej ind i havnen.

Lystbådehavnen bliver meget anvendt af sejlere fra naboklubberne Esbjerg, Varde, Ribe og fra det tyske vadehav, og der er således næsten altid en hyggelig stemning på havneområdet. Fanø Sejlklub er medlem af frihavnsordningen med de regler som er knyttet dertil, men oftest er der plads at finde langs sydbroen – omend måske på siden af en anden båd.  Diesel og benzin er i 10 min. cykelafstand, og har man ikke selv cykel, kan der mange gange arrangeres befordring.

Det skal fremhæves, at sedimentet i lystbådehavnen er så blødt, at bådene uanset bundens udformning vil stå oprejst ved ebbe,

På havbunden/søjorden er det ved ebbetid muligt at samle østers til et lækkert måltid og udsigten der fra, er ganske enestående.  Visitfanoe.dk kan give vejledning omkring samling og tilberedning af østers og i det hele taget er hjemmesiden helt bestemt værd at besøge, da den holder læseren godt informeret om det rige udbud af fristelser og arrangementer, historie og natur, som Fanø kan byde på.

Læseren skal ikke trættes med mere læsning nu. Slå op på nedenstående sider. Der er noget at se frem til…

http://visitfanoe.dk  :              Læs også om bland andet  øens 275 års jubilæum i 2016, Fannikerdag og  Sønderhodag samt Fanø Rocker  den 20-21 maj ved lystbådehavnen.

Per