Referat generalforsamling 2023

Referat for Fanø Sejlklubs generalforsamling 2023

 

  1. Valg af dirigent: Bjarke H. Jensen

 

  1. Bestyrelsens beretning:

Formand byder velkommen, og starter med at mindes Jes Sonnichsen, og beretter herefter for det forløbne år fra bestyrelsen:

 

- Standerhejsningen d 26. marts 

-     Ingen vild med vand i 2022. Ønskes dette i 2024, ser man gerne frivillige, og arbejdet skal påbegyndes 1. jan 2024. Drejebog forefindes.

-    Sankt Hans, som var god og hyggelig

-    Stander nedtaget i oktober, med forplejning fra aktivitetsudvalget, og vinterklargøring af klubhus og havn

-    Midtvejsmøde en succes

-    Julehygge, den holder vi fast i

-     Klubaftener hvor der afholdes foredrag. Ideen er at Vinterbaderne, Rebekka, Martha, Roklubben og sejlklubben går sammen om disse aftener. Klubberne finder foredragsholdere, og sejlklubben ligger lokaler til. Klubaftenerne er ment som et forsøg på at skabe mere sammenhold på tværs af foreningerne

-     Klubben har en aftale med kommunen om at færdiggøre adgang til udsigtspost på molen. Indtil nu er der ikke sket noget men der er rykket for færdiggørelse. I forbindelse med indvielsen af udsigtsposten, har vi fået ryddet op i bådvogne og etablering af pladsen syd for roklubben, så der er mere system i bådvognene. Husk at alle vogne der er placeret på området skal være markeret med et af bestyrelsen udleveret mærkat. Ellers vil de blive fjernet.

-     Oprensning af havnen, kørte på skinner. Vi vedligeholder dybden med årlig oprensning af 3000 m3. men oprensning rederiet som vi havde en aftale med lukkede. Ved forhandling med et andet rederi er der skruet noget på priserne. Stigning fra 57 kr. til 62 kr. pr. m3. Og så noget som jeg syntes er urimelig men ikke til at undgå. Mobilisering på 10.000 eller 45.000 kr. som vi ikke får noget ud af. Så for 2023 er oprensning steget med 25.000 kr. Jeg ved ikke hvordan vi får oprenset fremover men en mulighed er at springe et år over for at halvere de 10.000 kr. Eller noget helt andet. Ideer ønskes.

Sidste år havde vi nogle store opgaver som er blevet færdiggjort. Vi har fået udskiftet alt dæk på broerne. Vi har fået udskiftet musefælde broen. Ansøgning af LAG midler er afsluttet og godkendt. Pengene er udbetalt i 2023. 

  • Reparation af fastgørelse for Nord broen. Der er monteret alu-dørkplader på nedgangsbroerne.
  • Prikker blev sat inden d. 1. maj. Som nogle nok har set er prikker som forsøg taget hjem for vinteren, i lighed med hvad der bliver gjort ved indsejlingen til Varde Å. Der er ikke stor forskel på at indtage kun top betegnelser eller hele prikken. Der er henvendelse fra Vadehavets Vagerlaug, Ribe, om at de sætter forholdsvis mange prikker i forhold andre klubber. Forventer at diskutere dette i Vadehavets bådklubber´s forum medium marts. 
  • Der er installeret et system baseret på både låsebrikker og nøgler. Daglig adgang til klubhuset vil blive med låsebrik. Bestyrelsesmedlemmer samt medlemmer af diverse udvalg vil få udleveret nøgle. Eksisterende nøgler byttes lige over med nøglebrik.  Nye nøgle brikker kan erhverves for 150 kr. i depositum. For udlevering af nøglebrikker, bådevogneskilte eller årsmærker, kan disse afhentes ved aftale med bestyrelsen eller klubhus/havne opsynet.

I år er det af højeste prioritet at få efterset kæder som holder broerne på plads. Jeg håber at der er nogen som vil deltage i dette arbejde.
 En anden presserende opgave som vi skal have gennemført er Y bomme. De blev midlertidigt renoveret i 2018, men nu er flere begyndt at brække midtpå. Vi har startet et projekt hvor vi laver Y bomme i sektioner. Det er der mange fordele ved. Nemmere håndtering/transport, billigere galvanisering, fleksibilitet hvad angår pladser. Der er lavet tegninger og vi laver flydere i beton. Den første er lavet for test af opdrift. Planen er at vi laver en prototype Y bom, og så indhenter tilbud på at lave sektioner andetsteds. Dette bliver en bekostelig omgang, så når prototypen er klar, og kalkulationer er lavet, skal vi til at søge midler ved fonde og lignende. Estimeret budget er 1,5 mill. kr.     

  • Stor tak til alle som hjælper til med at få opgaverne udført. Det gælder både store som små. Uden det arbejde og den hjælp, kunne Fanø Sejlklub ikke eksistere.

-     Det er forsøgt at afholde bestyrelses møder hver anden måned. Enkelte gange har det været nødvendigt med at rykke lidt eller afholde et ekstra møde. Møderne forgår i en god stemning og tone. Det er planen at referater skal kunne læses på vores hjemmeside. Håber vi snarest kan få dette til at fungere.

-     Og en tak gælder især bestyrelses-medlemmer og medlemmer af stående udvalg. Det er lykkedes at få en bestyrelse som har en lavere gennemsnitsalder end tidligere. Noget som har været på ønske listen længe, således at der kommer meninger fra såvel unge som de ”gamle”. Der har været en god fordeling mellem diskussioner og beslutninger, og samarbejdet har fungeret godt.

  • Tak til Johnny Hansen, som forlod bestyrelsen midtvejs pga. sygdom.
  • Hvis man ikke ønsker at være medlem og have en plads i havnen skal man jf. reglerne melde dette inden d. 1. december, og plads man har betalt for gælder fra d. 1. januar til 31. december. Dette giver en uhensigtsmæssighed da betalings frist er 1. februar. Bestyrelsen fremlægger senere et forslag om fastlæggelse af at medlemskab og pladsleje gælder fra 1. februar til d. 31. januar følgende år. Så kan pladser tildeles jævnfør betaling, fra d. 1. februar.      
  • Frihavnsordningen.  Der vil senere fremlægges et forslag om dette. Det er bestyrelsens indstilling at vi ikke fornyer ordningen. Dette betyder at vi forhåbentlig kan få et bedre forhold mellem indtægter og udgifter, samt en mere smidig registrering af gæster. Ud over det nævnte har der været diskuteret i bestyrelsen om fællesskabet mellem klubberne i nærområdet og at vi ikke selv kan bestemme over tariffer under frihavnsordningen.  
  • Junior afdelingen havde opstart d 27. april med klargøring af joller. Sejlere skal være sammen med en forælder/bedsteforældre til denne opgave. Samtidigt håber vi for i år, at et par forælder/bedsteforældre vil hjælpe med at varetage holdleder funktioner, såsom, planlægning af mesterskaber samt kommunikation til de unge sejlere. I 2022 var der 6 trænere og 11 sejlere. I år vil der være 5 trænere og forhåbentlig flere sejlere end sidste år. D 26. april i år er der første sejlaften. Her vil tilmelding foregå og tildeling af joller. Dette vil kunne ses i Fanø Ugeblad og på junior afdelingen facebook side, hvor de ugentlige aktiviteter også annonceres. De ugentlige sejladser slider på materialet. Vi søger derfor løbende efter sponsorater. Sidste år støttede Fanø Brugsforening med 13.500 kr. til en SailCube båd og SparNord fonden med 35.000 kr. til en ny påhængsmotor til følgebåden. Endvidere har Danibo sommerhus udlejning støttet med pokaler og andet til Danibo cup og klubmesterskabet. Fanø Sparekasse, nu Middelfart sparekase, har givet tilsagn om at støtte med indkøb af en mere SailCube når modellen er testet og godkendt. Der skal lyde en stor tak til disse for hjælpen og med et håb om stadig samarbejde fremover. 

Fanø Sejlklubs større joller, Wayfarer-, Laser- og Feva joller benyttes af voksen afdelingen i Fanø Sejlklub. I 2022 var der tilmeldt 9 voksen sejlere. Vi havde sejlads tirsdag og torsdag aften afhængig af vind og vand.  Aldersmæssigt spænder vi fra 17 til 64 år og af begge køn. Der er både øvede og begynder sejlere som sejler med hinanden på tværs af kompetencer så alle forhåbentlig får lært at sejle og opleve glæden ved jolle sejlads. Hvis I kunne tænke jer at være med til disse sejladser vil tilmelding blive annonceret i Fanø ugeavis og på vores gruppe på Messenger/ facebook.

 

  1. Fremlæggelse af regnskab:
  • fremlagt af Anders Bentzen
  • bemærkning af ind/ud af strøm. Ellers nydeligt bemærkes det. Formand uddyber hvorledes der afregnes strøm.

 

  1. Fastsættelse af kontingent / pladsleje
  • Forslag fra bestyrelse om stigning. 100 kr. for aktive, aktive medejere og passive medlemmer, og henholdsvis 4 % stigning for de forskellige pladstyper.
  • Det blev bemærkes pladserne generelt måske var for billige, og om passive medlemmers kontingent også skulle stige eller ej. Andre mente man skulle være påpasselig med at hæve prisen for meget
  • Forsamlingen endte med at stemme for nye mere enkle og højere priser for pladsleje hhv:

jolle 1500, - 6m 3000, - 8m 4000, - 10m 5000, - større 6000,-

  • nye priser vedtaget ved håndsoprækning 21 for (21/37)
  • samt prisstigning for passive medlemmer fra 375,- til 475,- pr år, 20 for (20/37)
  • Formanden bemærker ingen har indvending imod afstemningens afvikling, og hermed vedtaget

 

  1. Indkomne forslag:

1.   Vedtægtsændring angående tidsrum for betalt kontingent, dette kræver 33 % af stemmeberettigede er tilstede. Dette er opfyldt, og vedtaget med 30 for (30/37). Hjulet for opkrævning af kontingent er nu rykket frem en måned. Ellers alt ved det gamle. Og kontingent for 2023 gælder således 13 måneder.

2.  Forslag om udtrædelse af frihavnsordningen. Dette skabte en del meningsudvekslinger. Forsamlingen stemte for at fortsætte medlemskab, med 10 for udmelding, og da ordstyrer havde talt 11 imod, stoppede tælleriet, og forslaget blev forkastet.

 

  1. Fremlæggelse af budget ved Anders Bentzen.

 

  1. Valg af formand.
  • ingen kandidater, John Nielsen fortsætter

 

  1. Valg af øvrige bestyrelse 3 stk. ulige år.

-Johnny Hansen udtræder som sup.

Dermed består bestyrelsen af:

BM – Claus Islin Jæger

BM - Jane Bjerg (genvalgt)

BM - John Lui Sørensen (genvalgt)

BM - Kasper Kirkegaard

BM - Nicolaj Søbye (genvalgt)

 

  1. Valg af suppleanter.

SUP - Peter Schmidt ( genvalgt)

SUP - No Name (bestyrelsen kører pt. med 1 SUP)

 

  1. Valg af 2 revisorer samt suppleanter

-Iben Gejl Christensen

-Kirsten Hvidberg Revisor 

SUP - Kirsten Obelin ønsker ikke genvalg - Ester Islin Jæger foreslås og vælges ind med bifald.

 

  1. Valg af udvalg.

 

  • Dansk Sejlunion: Jane Nygård Bjerg
  • Vadehavsklubberne:  John Nielsen
  • Optimist udvalg: Thor Berg, Søren Damgaard Jørgensen, Thor Flindt-Petersen, Henrik Pedersen, Nicolai Søbye Nissen.
  • Havne mester: Claus Islin Jæger.
  • Opsynsmænd /M/K) Havn og klubhus: Esther Islin Jæger og Claus Islin Jæger.
  • Tekniske chefer: Claus Islin Jæger, Kasper Kirkegård, Peter Schmidt,  John Nielsen.
  • Stormflodsudvalg: John Lui Sørensen, Claus Islin Jæger, Kasper Kirkegård, Peter Schmidt, John Nielsen.
  • Prikkeudvalg: Claus Islin Jæger, Kasper Kirkegård, Peter Schmidt, Anders Bentzen, Allan Islin, Nicolaj Søbye Nissen, John Nielsen.
  • Spil udvalget: Bestemmes af bestyrelsen. Medlemmer af spil udvalget hjælper andre med optagning og nedsætning af både.
  • Klubhus udvalg: Claus Islin Jæger, Esther Islin Jæger, Annelise Halcrow, Jane Nygård Bjerg.
  • Aktivitetsudvalg: Hanne Skelmose, Annelise Halcrow, Jane Nygård Bjerg, Ann Funk. Der udarbejdes en telefon liste over hjælpere i pressede situationer. 
  • Udlejning af klubhus: Benny Werner.
  • Nyhedsbrev:  John Nielsen.
  • Hjemmeside: Kasper Kirkegaard
  • Ansøgning af fondsmidler: Per Hansen og Anders Bentzen.

 

  1. Eventuelt:
  • Nye mærker grøn/rød (optaget/fri havneplads)
  • Prissætning af priser på øl, bad mv,
  • Telefonliste ved motorstop eller lign. – bestyrelsen undersøger.
  • Der bliver informeret om hvilke opgaver der skal løftes, og om nogle måske vil byde ind på disse?

 

 

Referent: Nicolaj Søbye Nissen.